2016 m. spalio 13 d., ketvirtadienis

Obuolių sūris




    Ruduo. Metas, kai gamta mus dovanoja savo gėrybes. Ir ko jau ko, bet obuolių tai tikrai būna... Ir gaminame mes iš jo kas tik į galvą lenda. Štai vienas gaminys – obuolių sūris. Receptų internete yra daug, tačiau maniškis kiek kitoks – kilęs iš Žemaitijos. Nežinau, gal ir kituose kraštuose taip gamina obuolių sūrį, tačiau aš šį receptą gavau iš savo kraštiečio Daliaus. Dėkui jam. Pirmiausia tai apie pagrindinį gamybos skirtumą, kuris sumažina stovėjimą ir maišymą obuolių masės iki minimumo. O tai jau daug. Vietoje to, kad stovėčiau ir sukčiau šaukštą obuolių košėje, kuri, kas be ko dar ir taškosi, ramiai einu užsiiminėti kitais darbais...
Taigi receptas ir žemaitiška gaminimo technologija:


Ingredientai:
-          Obuoliai -5 kg pjaustytų;
-          1kg cukraus;
-          Meilės darbui.
-           
Gamyba:
Nuplauname ir supjaustome obuolius. Obuolių nelupu. Tik pašalinu sėklas, bei papuvusias vietas.



Kad obuolių sūris atrodytu simpatiškiau, pasiruošiu kiek ir kubeliais pjaustytų obuolių. Juos proceso pabaigoje sudėsime į bendrą masę. Galima vietoj obuolių naudoti riešutus, na ir šiaip, kas kam į galvą šaus. Tai galima padaryti ir žymiai vėliau, nes supjaustyti obuoliai linkę juoduoti.



Iš supjaustytų obuolių spaudžiame sultis. Tai yra, sultys atskirai, tirščiai atskirai. Na, vos ne kaip cepelinus gaminime. Aš gaminau iš dvigubo kiekio, tai man gavosi 7,5 litro sulčių. Sultis pilame į puodą, sudedam 1 kg cukraus ir viriname neuždengtame puode. Virė pas mane lygiai tris valandas. Verdame, kol pradeda skirtis putos. Pradeda viskas kilti, kaip užverdant pienui. Tiktai nepražiopsokit... 



Skysčio tūris sumažėjo apie tris kartus. Per visą virimo laiką maišyti ir stovėti prie puodo nereikia. Na, nebent, jums labai norisi...  Štai kol kelias valandas virė sultys, iš jau nebenaudojamos paklodės aš ir pasisiuvau sūrmaišius.
Kai pradeda skirtis putos, maišant, šaukštas po šaukšto, sudedame sutarkuotus tirščius. Kiek sumažiname ugnį ir visą tą turinį maišome apie 10 minučių. Sudedame priedus. Mano atveju – kubeliais pjaustyti obuoliai. Kaip rašiau – dedam tai, ką jūs manot tinkama. Aš papildomai įdėjau arbatinį šaukštelį cinamono.
Verdam viską maišant, kol masė pasidaro gana stangri. Čia principas toks – daugiau išgarinsit skysčio puode, greičiau išdžius. Svarbiausia neprisvilinkit. Man pakako taip 10 minučių. Masės tirštumas gavosi toks, kad jau laikė savo formą ir nesupliukšdavo katile.



Keliam puodą nuo ugnies ir nešam „į lauką“ masei ataušinti. Galima tiesiog tolimesnius darbus palikti rytdienai. Kai masė ataušta, kraunam į sūrmaišius..



Nepamirškit, kad džiūdamas sūris gerokai trauksis. Tam, kad gauti 2cm storio sūrį, „prikrauti“ reikia apie 3 cm storio. Sūrmaišį užrišam ir, kad masė pasiskirstytu po visą užrištą tūrį,  tiesiog ranka (arba pjaustymo lentele) paspaudžiam. Kadangi masė ataušusi, ji neišskiria daug skystimo ir „teliuškuotis“ saldžiam sirupe nereikia.
Toliau pagal kiekvieno galimybes. Aš turiu džiovyklę. Daiktas labai jau geras – siūlau visiems įsigyti. Jei pirksit, atkreipkit dėmesį į džiovyklės galią. Kuo didesnės galios, tuo jums bus džiovimo procesas greitesnis. Aš naudoju 500W galios. Taigi, kraunam į džiovyklę ir džiovinam.



Pas mane kaip tik ir tilpo 8 sūriai. Po paros džiūvimo sūris jau pakankamo kietumo ir jį galima išimti iš sūrmaišio.
Čia dar vienas žemaitiškos išmonės pastebėjimas. Tam, kad audinys lengvai atsiskirtu nuo sūrio, visą sūrį su sūrmaišiu taip kokiai minutei patalpiname į karšto vandens puodą. Ištraukus, audinys lengvai atsiskiria nuo sūrio jo negadindamas.



Toliau sūris brandinamas. Tai yra, dedamas kur šiltesnėje vietoje ir natūraliai džiovinamas toliau. Kur jį dėti? Aš tai padėjau katilinėje. Girdėjau, kiti ant radiatoriaus sudeda. Svarbiausia, nepamiršti retkarčiais apversti, kad ir kita pusė džiūtu. O kiek džiovinti? Na, čia kuo ilgiau, tuo skanesnis bus.

Visiems skanaus

Rolandas
JAUGARO, LY5RJ


1 komentaras:

  1. Ačiūūū! Tobulas tas žemaitiškos išmonės pastebėjimas. Man, kaip žemaitei pasiteisino 100 proc-aš kankinausi, kaip išimti sūrį iš sūrmaišio, nes prisicementuoja neprikeliamai, o čia pasirodo, reikia įmerkti į karštą vandenį, kad lengvai ištraukti!!!!!
    P.s. Gamybos proceso pradžia mano kiek kitokia, bet būtinai išbandysiu gaminti sūrį pagal šį receptą:)

    AtsakytiPanaikinti